El Pollo Loco - Miért nincsenek Pantera-szer? bandák!?

Murphy - 2009. november 22. vasárnap, 07:00    
El Pollo LocoGy?r egyik legtöbbet koncertez? és leggyorsabban fejl?d?, groove-metal zenekarának alapító tagjával, a gitáros / énekes Waldmann Szilárddal ültem le beszélgetni a próbatermükben.  Új EP-jükr?l mesélt, de szakértett még egyéb metálos dolgokban is.
Reklám:
El?z? interjú óta eltelt egy év – mi változott azóta?
- Kikristályosodott a zenénk, megváltunk két embert?l, lett egy új gitárosunk, megjelent egy EP-nk, és számos helyen felléptünk…
 
Ez túl gyors nekem. Kezdjük ott, hogy lecserél?dött az egész vokálos szekció.
- Ez egy nagyon érzékeny téma. Turika azért szállt ki, mert nála egzisztenciális problémák léptek fel, és ? úgy gondolta, nem tudja ezt bevállalni, nem tudja olyan elszántsággal csinálni ezt a munkája mellett, ahogy szeretné. Dáviddal pedig különböz? problémák miatt alakult úgy, hogy különváltunk. Volt egy rövidebb, ám annál keményebb id?szak, amikor trióba is nyomtuk.
 
Mennyire gyorsan sikerült túllendülni az akut énekes-hiányon? Új emberben is gondolkoztatok, vagy mindenképpen a bandán belül szerettétek volna elintézni?
- Valószín?leg az a probléma forrása, hogy amilyen széles hangtartományba mozog a zenekar, nagyon nehéz találni egy olyan kaliber? énekest, aki hipp-hopp el?kerül, és elnyom nekünk mindent tökéletesen. Így kénytelenek voltunk azt a kényszermegoldást alkalmazni, hogy egyszer?en megtanulunk gitár mellett énekelni. Árpád amúgy is tudott, hiszen már korábbi bandájába is énekelt, szóval csak nekem kellett megtanulni – három nap alatt.  
 
A kezdeti hiphop-os vonal elt?nt, helyette súlyosabb, gitárcentrikusabb számokat hallhattunk.
- Egész egyszer?en prózai oka van: Turika elment. ?, egy személyben képviselte ezt a vonalat, és neki volt meg a kell? képesítése ahhoz, hogy maximális odategye magát. Egy multifunkcionális emberke, akinek mindez a vérében volt. És miután távozott, nem tudtuk pótolni.
 
Az új gitáros kollégáról mit lehet tudni?
- Léránt Csabának hívják, 19 éves. Teljesen elkötelezett a zene iránt, és nagyon hasonlóképpen gondolkodik, mint mi.
 
Ha jól tudom, októberben vettétek fel az EP-teket. Hol és milyen körülmények között készült, és egyáltalán mit vártok t?le?
- El?ször azt terveztem, hogy nyáron ki fogunk adni egy albumot, de kiadót keresni elég nehéz, ráadásul egy viszonylag fiatal zenekar vagyunk, szóval maradt az EP. Célját tekintve ez egy promóciós anyagnak készült, amit a koncerteken lehet beszerezni, illetve a weboldalunkról letölteni. Amit várok t?le, hogy talán egy picit jobban elkezd forogni a nevünk az interneten, különböz? portálok és megosztók segítségével. Gy?rbe nem igazán tudom, lesz-e ennek valami konkrét visszhangja, mert azok az emberek, akik eddig eljártak a koncertekre, ezután is el fognak. A stúdiózás körülményeir?l annyit, hogy ha azzal a tudással mentünk volna be, amivel kijöttünk, akkor egy sokkal jobbat össze tudtunk volna hozni – de hát így esett, mert ilyen komoly stúdióba még ugyebár egyikünk sem járt. Ha még nem mondtam volna, az MD stúdióban rögzítettük, Sopronban. Smici maximális jó munkát végzett, de úgy érzem, talán mi voltunk egy picit kevesek ahhoz, hogy egy még üt?sebb anyag legyen, holott nem tartom annyira rossznak.
 
Ingyenesen terjesztitek az EP-t, ezek szerint ti is pártoljátok a letöltést. Ha viszont más bandákról van szó, vásárolsz vagy inkább a letöltötök táborát er?síted?  
- Azoknak a zenekaroknak, akik a kedvenceim, meg szoktam venni a lemezeit; de nem hiszem, hogy ez az egész bármilyen szinten támogatná ?ket. Istenigazából a zeneiparban szerintem azért van probléma, mert ha veszel egy Britney Spears cédét, három darab sláger van rajta, az összes többi egy nagy kalap szar. Ugyanez a metál cédékr?l nem mondható el. Sokan pont koncept-albumokban gondolkodnak (germán metál, black metal stb.), sok olyan lemez van, ahol egyáltalán nincsen üresjárat. Ez a pánik a mainstream vonalat érinti legjobban. Ha megnézed, hogy mondjuk 6000 forint egy cédé, az mondjuk cirka 25 euro, nem pénz - az kint 2 darab BigMac ™ menü -, nekünk persze nagyobb teher. Nem hinném, hogy olyan bandák, mint Slayer vagy a Hatebreed a lemezeladásaikból élnek, hanem a koncertezésb?l. Ha megfigyeled, sokkal inkább koncert-centrikusabb lett a világ; több a turné, több id?t töltenek a fellépésekkel… Személyes véleményem ez ügyben pedig az, hogy a technika fejl?dik, és vele kell tartani. A régi körülmények megsz?ntek, vannak helyettük újak. Ennek van egy pozitív oldala is: egyfajta sz?r?ként m?ködik. Kik azok, akik ennek ellenére annyira komolyan gondolják a zenélést, hogy felvállalják azt, hogy letöltsék ?ket, és még így is megérje nekik…
 
Több hazai városban is megfordultatok már. Szerinted mik azok az alapvet? különbségek, amikben változtatni kellene?
- Sajnos borzasztó körülmények vannak az országba rengeteg helyen. Mi hála Istennek meg tudjuk azt tenni, hogy viszünk hangosítást, és nagyon minimális részét kérjük el, de még így is sok helyen nem fizetnek, arra hivatkozva, hogy kevés a vendég, holott mondjuk ingyenes is volt vagy lemondják az el?re leszervezett bulikat stb. Önköltségesen tudjuk ezt bevállalni, máshogy nem. Mint említettem, a klubhelyzet az katasztrofális ebben az országba. Szerencsére az öt nagyobb városban - most már köztük Gy?rben is - van méltó hely a koncerteknek.
 
Hogy álltok külföldi fellépésekkel? Gondolok itt els?sorban a szomszédos országokra, hisz onnét is sokan jönnek látogatóba.
- Ez ügyben csak annyit mondhatok, hogy folynak dolgok. A külföldiek is nagyon védik a piacukat, de igazából nem kéne. Ha megnézed azokat a zenekarokat, akik a metal undergroundjába, mainstreamjébe vannak, rendszeresen járnak külföldre. Olyan körülmények vannak a világban mindenütt, akár Nyugat-Európában is, hogy bárki megteheti, hogy elmegy, és ezt el kell fogadni. Ez egy kib*szott rockbiznissz! És igenis, az emberek mérik a piacokat, és persze a saját hazájukat futtatják a szervez?irodák. Ennek ellenére, meggy?z?désem, hogyha valaki rendelkezik megfelel? cuccal, zenei tudással, színpadi megjelenéssel stb., akkor minden további nélkül kap(hat)nak lehet?séget. Csak az ember ne akarjon 4-5 milliókat keresni pár hónap alatt, hanem örüljön annak, hogy elviszik a valagát akárhova.
 
Zenei projektekr?l (földrajzi vagy m?faji) szervez?désekr?l, zenekari vendégeskedésekr?l, együtt-szereplésekr?l hogyan vélekedsz?
- Ilyen jelleg? felkérés ez idáig még nem érkezett hozzánk. Projekt jelleg? összefogás sincsen, viszont úgy vettem észre, hogy most már megmozdult valami Gy?rben. Az Esdear, a Rollin Wallowin, az Empty Graves, valamint az El Pollo Loco összetart, és így próbál szervezni. Ez most természetesen nem egy kisajátítás; bárki, aki ehhez a szervez?déshez csatlakozni akar, azt várjuk szívesen! Nincs neve, még nem hivatalosan m?köd? dolog, csak közösen, egymásnak próbálunk segíteni. És nyilván, ha többen, több helyen koncertezünk, több lehet?ség is van.

A régi intrót sem lehet már hallani a koncerten. Pedig szerintem elég pofásan hangzott…
- Az okát nem tudom.

Az együttes neve egyébként egy világhír?, mexikói étteremlánc neve is egyben, és nekik a reklámjuk volt az intró…
- Hangsúlyozom, hogy mi El Pollo Loco Band-ként szerepelünk a neten, mindenféle pereket elkerülve, haha! Amúgy nem tudom milyen sikereket arattunk vele, de mindenképpen egy vidám, humoros kezdés volt; jó ötletnek tartottuk. Szerintem ezt már kin?ttük.
 
Miket tervezték a következ? évre?
- Hogy minél többen koncertezzük, ez lenne a legfontosabb dolog, mind közül. Aztán  júliusban újra rögzítünk egy EP-t…
 
És miért nem próbálkoztok meg egy albummal?
- Minden zenekarnak van egy bizonyos felfutási ideje, amit megkövetelnek a kiadók. Ha mi most ne adj Isten véletlenül kapnánk valami lehet?séget, úgy kéne táncolnunk, ahogy a kiadó fütyül, úgyhogy mi inkább kiadjuk öner?b?l a saját dolgokat, és megvárjuk azt, mire bekerülünk a köztudatba; hogyha egyáltalán be lehet kerülni… És persze az is sokkal egyszer?bb, hogy hazajön az ember a koncertr?l kezében egy EP-vel, és nem kell a cédéboltba mennie albumért, ahol amúgy sem igen találnának meg, mert a zeneboltok nem szeretik a metált. Legalábbis ez az én észrevételem. Ez egy barátságosabb megoldás; nincs olyan nagy követelmény, minden zenekar meg tudja valósítani, ha akarja. 
 
Elgondolkodtatok már, hogy mi lesz veletek például öt év múlva? Ha még mindig zenéltek, de még mindig nem futottatok be?
- Erre a kérdésre csak az IHM-es Palikát tudom idézni: Magyarországon az underground zenekaroknak az egyetlen mércéje az, hogy mikor oszlik fel. Ez a zenekar-dolog jelen pillanatban m?köd?képes, teljesen optimista is vagyok, miután így letisztult a tagság - és senki nem tervezi azt, hogy külföldre megy - , szóval nincsen különösebb akadálya, hogy folytassuk. De hogy mit hoz a jöv?, azt nem tudom el?re. Én mindenesetre szeretnék a jöv?ben is zenélni. Persze azt is tudni kell, mire egy zenekar eljut az undeground-ból a mainstream-be, teljes promotálás mellett, sajnos öt években mérhet?.

Jó ötletnek tartasz-e egy olyan válogatást, amin Gy?r és vonzáskörzetében aktív bandák szerepelnek egy-egy számmal? Mindez természetesen a Viharock.hu közrem?ködésével.
- Érdemes lenne, ez már az én fejemben is megfogalmazódott anno. Viszont kevés az a zenekar, aki normális - és nem min?síthetetlen, próbatermi - felvétellel rendelkezik; innen kezdve nagyon lesz?kül a kör
 
El?z? alkalommal is beszélgettünk már a hazai metál életr?l, most megint szóba kerül. Kérlek, egy újabb jelenséget az otthon ül?, koncertre nem járó, blogspot és rapidshare-függ?, myspace-barátokkal rendelkez? ún. „szobagitáros” youtube-jelenséget, ha véleményeznéd egy kicsit…
- Ez egy rendkívül komplex kérdéskör, órákat lehetne beszélgetni és vitatkozni err?l, megpróbálok röviden válaszolni. Ha valaki szerepelni akar, nem értem, miért nem próbál meg egy normális bandát összehozni, és kezd el azzal koncertezni. Az, hogy eljátszok egy akármilyen Slayer szólót a YouTube-on, számomra nem reprezentatív;  lehet, hogy százezredszerre játszom el helyesen, az van fent, és talán még így is kiröhögnek… Ezenkívül komoly problémának tartom, hogy rengeteg a min?síthetetlenül rossz zenekar. Bár sokan beleesnek abba a hibába, hogy k*rvajó zenét játszanak, de nem engedhetik meg maguknak azt, hogy normális körülményeket biztosíthassanak ahhoz, hogy ez a zene 100%-osan átjöjjön. Ezért is kapnak olyan zenekarok szar kritikákat, akik sokkal többet érdemelnének; egyszer?en nem tudják a saját dalaikat úgy el?adni, ahogy kéne. A deathcore az, ami most nagyon feltört, a metalcore lefutóban van, megnézheted, hogy hány metalcore banda vált át deathcore-ra. Akikkel eddig koncerteztem, kivétel nélkül ezt a m?fajt csinálják, szerintem meg ez unalmas. Érdekes, hogy Magyarországon miért nincsenek Pantera-szer? riffel?s bandák!?  Továbbá jól megfigyelhet?, hogy a mainstream bandák durván promotálják magukat, akkora a választék az internetes korszakban, az ember azt se tudja, mire menjen el. Régen nem volt az, hogy feltöltöttem egy profilt, hanem k?keményen meg kellett küzdeni azért, hogy én elmehessek egy akármilyen híresebb zenekar elé. Most viszont már mindenki szót kap, és egész egyszer?en ez vezet ahhoz, hogy nem mennek el az emberek koncertre. Nemrég jártunk Salgótarjánban a Cadaveres-szel: ötször annyi ember jött el egy olyan városban, ami ötször kisebb, mint Gy?r – ez például miért van?!
 
Biztos drága a koncert… jó sokat akarnak keresni a bookingok, haha!
- Amit még észrevettem, hogy nagyon sokan sírnak, hogy nem kapják meg a sült galambot a szájukba. Lehet itt fikázni a nagy koncertszervez? irodákat, de nem veszik azt figyelembe, hogy ez igenis egy k*rva kemény biznisz. Még jó, hogy védik a piacukat, amit 15-16 éve felépítettek, és ezért monopóliumot élveznek. Ez egy teljesen természetes dolog, ugyanis nincsenek olyan szervez?dések - nézd meg például a Country Metalt, mi lett bel?le! -, akik egyszer?en felvehetnék a verseny a mainstream szervez?kkel. Szomorú dolog, hogy azokat az emberek fikázzák sokan, akik olyan zenekarokat hoztak el Magyarországra, és olyan bulikat csináltak, amin tudom, hogy ?k is ott voltak, és ezzel fellendítették a metáléletet. Mert metál szempontjából nem tartana itt ez az ország, hogyha nem lettek volna ezek a szervez?irodák.
 
Köszi a válaszokat.
- Mi is köszönjük az interjút. Amúgy pedig nagyon tetszik a Viharock.hu, örülök neki, hogy egy ilyen naprakész információkat szolgáló portál m?ködik itt Gy?rben. Sokkal nagyobb oldalak, amiket naponta nézek, és benne is vannak a köztudatban, nem közölnek ennyi információt, és messze nincsenek ott ennyire remek lemezkritikák. Amit megfigyeltem, hogy nálatok nagyon objektív a szemlélet, és nem olvasok ilyeneket, hogy „szar (…) mert én jobban szeretem azt, de nem hasonlít rá…”
 
Eme dicsér? szavak után szeretettel várjuk az új EP-t szerkeszt?ségünkbe, amir?l majd ugyancsak objektív szemlélet? cikket fogunk publikálni, haha…
 
 
Murphy
 


Szólj hozzá a cikkhez