Cadaveres - Óriási bajban van a m?faj!
Legújabb lemezük, a dallamokban b?velked? deMoralizer kapcsán kérdezgettem a zenekart, de persze olyan témák is el?kerültek, mint az akusztikus fellépések varázsa, az elektronikus mixek, az anyabanda melletti projektezés vagy a honi underground helyzete. Kreatív módon, hárman is válaszoltak a srácok, kiemelve egy-egy szegmentumot.
Bölcsföldi Zoli:
- Új lemezeteknek a DeMoralizer címet adtátok, miért éppen erre esett a választás? Úgy látjátok, az Evilution után még mindig tart a világban ez a negatív tendencia?
- Nem feltétlen akartam negatív érzetet társítani a lemez szövegeihez, illetve címéhez. Alapvet?en egy koncepciót akartam, mely témáját, hátterét tekintve összeköti valahogy a szövegeket és ehhez kerestem egy olyan címet, ami pedig passzol az egész koncepcióhoz. Ez lett volna a Moralizer így egyszer?en a "De" prefixum nélkül. A szövegekhez a témaválasztás a tanító jelleg?, morális mesékre, moralitásokra esett. Innen a címben megtalálható szó is.
Azonban a történetek olvasgatása közben valahogy mégis úgy formálódtak a szövegek, hogy azok negatívak lettek... Hiába, az én világlátásom sajnos ilyen. Ahogy Balika is mondaná, "Az emberiség megérett a pusztulásra". Sajnos kevés olyan dolgot látunk vagy hallunk manapság, ami alapján azt lehetne mondani, hogy a bolygónk és a rajta lév? emberek jöv?je jó irányba halad. Mivel egy M bet?vel kezd?d? lemezcímünk már pont volt a MindStream képében, a "moralizál" szót megtoldottuk, így változott a szó jelentése, azonban ez talán még jobban illett a sötétebb hangulatú szövegekhez.
- Dalszövegeitekben milyen tematikákat jártok körül?
- Az el?z? lemez szövegek tekintetében kicsit szabadabb volt, itt viszont volt ugye a fentebb is említett koncepció a témák mögött. Igyekeztem a lehet? legtöbb olyan történetet elolvasni, amiben fellelhet? bármilyen tanító jelleg? szándék. Így nagyon sok állatmesén is átfutottam és ilyen állatmesékb?l lettek pl. a The Butterfly (Andersen) és a The Belief cím? dalok szövegei. A Canterbury meséket újra átfutottam, hogy jobban képben legyek a zarándokok történeteivel, illetve magával a kerettörténettel. Ebb?l született a The Pilgrim cím? dal szövege. A Bibliából a 10 parancsolatot szúrtam ki, az adta a The Teaching cím? dal ötleteit és így tovább. Ez csak néhány olyan forrás, melyeket használtam ötletelni. A többi nem ennyire híres-neves, ezért azokba pontosabban nem mennék bele, de ha nagyon fontos, elmentettem a forrásokat
- Milyen beleszólása van a többieknek a zene/szöveg koncepciójába?
- Semmilyen :):) De tényleg Személyes küldetésemnek (és együttesen belüli feladatomnak is) érzem, hogy amennyire csak lehet, olyan szövegekkel dolgozzak, amiket én írtam meg, amiket minden tekintetben én találtam ki. Természetesen meghallgatom szívesen a többiek a véleményét és a stúdióban is mindenki up-to-date volt a szövegek "fejl?dése" és témája tekintetében, de igazából nem szabtak meg semmit sem nekem a srácok. Ahogy haladtam és kész lett egy-egy dalszöveg, mindenkinek elújságoltam a hírt és szerencsére minden alkalommal csak annyi visszacsatolást kaptam, hogy: "Ja, ja. Fasza! Jó lesz!". A zenei részt pedig együtt szoktuk kitalálni. A legtöbb esetben valaki hoz egy darabkát és azt kiegészítjük egy más valaki által hozott ötlettel. Joci általában egész dalokat hoz le, a zenekar penget?s része többségében riffekkel operál én meg refréneken agyalok. Ha ezt a sok kis darabot összelegózzuk, hamar el lehet készíteni egy dalt.
Körmi:
- Dallamok egyre inkább jöttek, a törzsi ritmusok viszont inkább kiszorultak a zenétekb?l, tudatos volt a váltás, vagy ez csak így alakult?
- A perkás üggyel kicsit körbe értünk. Az összes lehet?séget kihasználtuk az el?z? lemezeinken és él?ben nem mindig - s?t szinte sehol sem sikerült maradéktalanul visszaadnunk a lemezre rögzítetteket. Ezt nehezítette Máté távozása is tavaly, aki a saját dolgaira szeretett volna koncentrálni és el is fáradt a story nála. Nem lehetett bírni minden pénteken a Debrecenb?l való Pestre utazást, innen tovább ugye az adott koncert helyszínre, aztán valahol alvás, másnap buli és vasárnap reggel indulás haza Debrecenbe. Sokszor a bulik - mondjuk a helyi hang vagy a kisszámú közönség miatt felejthet?ek is voltak, ami azért nagyon lélekromboló tud lenni... És persze volt jó pár hely, ahová a színpadra sem fértünk fel együtt, szóval nem volt egy egyszer? küldetés. Máté a MindStream lemezen játszott még, az új anyagon már nem szeretett volna közrem?ködni, Joci oldotta meg azt a pár részt, ahol fontosnak éreztünk némi díszít? perka játékot. Mi nem is kerestünk mást helyette, a zene illetve a számok jellege sem kívánta annyira a perkát, így most ez nem hiányzik. Kicsit más irányba indultunk, mást éreztünk fontosnak, fontosabbnak. Lényeges volt, hogy a teljesen letisztult nótáinkat minél egyszer?bben, tisztábban tudjuk megszólaltatni él?ben majd. Ehhez lettek a témák letisztázva, kitalálva és az ének alá támogatva, ami a mostani Cadaveres legfontosabb része, tehát összefoglalva a zene alárendeltebb szerepet kapott az utóbbi két lemezen, szemben az els? két anyagunkkal, ahol önállóbb életet éltek a zenei részek a s?r? perkáktól és gitártémáktól, illetve Máté nélkül tudatosan más jelleg? témák születtek a próbahelyen. Inkább kiszolgálni szerettük volna a dallamokat, az éneket, mint bonyolítani, díszíteni a részeket plusz dobokkal.
- El?z? id?szakhoz képest történt-e valami változás, már ami a zeneszerzés folyamatát illeti?
- Zeneszerzés terén nincs gyökeres változás, hasonlóan születtek az új lemezünk tételei, mint el?deik. Mindig van egy ötletgazda, aki hozza a saját témáit, vázlatait és utána épül fel a próbahelyen a vázra a kész nóta. Most is beleszólhatott mindenki az alkotás folyamatába és mindenkit?l használtunk fel ötleteket. A f? csapást, az irányt természetesen én határoztam meg most is és sok ötletem került bele mások szám-témaiba is, de a zenei rész f?ként négyünk m?ve, a szövegekért, dallamokért pedig Zoli volt a felel?s, aki folyamatosan kapta a demókat email-en t?lünk. Elég jól bevált nálunk ez a fajta munkamegosztás, elég hatékonyan tudtunk most is együtt dolgozni, viszonylag gyorsan elkészült a Demoralizer, annak ellenére hogy a földrajzi távolságok miatt nem egyszer? egy-egy próba összerakása nálunk. A MindStream után volt egy tudatos szünet dalszerzés terén, tavaly januárban voltak az els? tényleges próbás és augusztusban már stúdióztunk is!:-) Néhány nóta természetesen alakült még a stúdióban is, ahol Varga Zoli (SuperSize) igazi producerként dolgozott velünk együtt a sz?k egy hónapban, amit Törökbálinton töltöttünk.
- Terveztek-e a közeljöv?ben újabb, elektronikára koncentráló kislemezt - akár fizikai, akár digitális formában?
- Fizikai formátumban már biztosan nem lesz több Cadaveres kislemez. Egy-egy nótára lehet készülni fog majd remix, de nem szeretnénk teljesen kiszámíthatóvá válni a lemezek utáni remixekkel. Nincs igazából itthon erre igény, nagyon kevés visszajelzést kaptunk és azok sem voltak igazából pozitívak. Kicsit cs?látás van itthon, kevés a nyitott rajongó. Csak a metálos Cada a lényeg, az elektronikus dolgainkkal nem tudtak sokan mit kezdeni sajnos. Kicsit magunknak készült ez a sok remix, de pont elegend? volt ahhoz már, hogy nem kell tovább er?ltetni. A rendes sorlemezek fizikai formátumait sem veszik meg sokan, nemhogy egy kislemezt, teljesen mindegy hogy 500ft vagy 900ft vagy több... Azok az id?k már elmúltak. Mindenesetre, ha elkészül, neten majd letölthet?vé, hallgathatóvá tesszük úgy is!
- Rendes fellépéseitek mellett néha el lehet csípni egy-egy akusztikus bulitokat is. Honnan a kezdeményezés?
- Zoli hangja miatt kezdtünk el gondolkozni ezen, aztán készült Szöszöt?l (JoyStix) egy remix a MindStream anyagunkhoz, ami mindenkinek nagyon tetszett és utána elhatároztuk, hogy jó volna ezt él?ben is elsütni valamikor... Mondjuk azzal a pár Cadaveres akusztikus számmal, amik a régebbi anyagainkon szerepelnek és sokan kedvelik ?ket, például a B?ntudatot. Ezeket a nótákat az elektromos bulikon nem tudtuk, és nem is akartuk soha megmutatni, eljátszani, de így már tejesen más a hangulata az egésznek. Mindig is voltak ilyen hangok rajongói oldalról, hogy miért nem játsszuk ezt vagy azt az akusztikus számot. A DeMoralizer anyagunk után készült már 3-4 új akusztikus átirat is, amik f?ként Zoli ötleteib?l álltak össze, és nagyon jók!:-) Így már van egy jó 45 perces blokkunk, ami koncertképes, és én nagyon szeretem személy szerint!:-) Az akusztikus Cadaveresben felt?nik Zoli barátn?je is - Anna - , aki vokálozik Zoli mellet, így még színesebb és izgalmasabb ez a fajta zenei kísérlet, kirándulás mindannyiunk számára.
- Mit csináltok szabadid?tökben, amikor éppen nem zenéltek?
- Mindannyian dolgozunk, tehát f? állásban nem a zenekar a 24 órás elfoglaltságunk....sajnos. Mindenkinek privát melóhelyei vannak Pesten, Szekszárdon és Fehérváron. A zenekarozás egy jó kis hobby mindannyiunknak, amiben nagyon lelkesen részt veszünk!:-)
- Cadaveres mellett Joci az Influens nev? saját formációjában is nyomul. Akadnak-e esetleg az anyabandán kívül más projektek is? Van-e esély egy mondjuk újabb Bloodiest anyagra, vagy az csupán egy alkalomra szólt?
- A munka mellet, vannak mellékprojektek is néha napján. Jocinak több ideje volt erre egy id?ben, és ? mindig is énekelni szeretett volna… ezek szerint!:-) Nemrég készült el a 4 számos anyaguk, ami letölthet? már! Zolit felkérést kapott a Cougth the flow zenekartól - akik sokáig énekes nélkül voltak - az énekesi pozícióra, nekik is nemrég jelent meg a friss EP-jük. Bloodiest anyag már jó pár éves, tervezzük a folytatását, remélhet?leg idén ?szre összeáll. Néha felt?nünk azért a színpadon is, de azok nagyon különleges pillanatok mindannyiunk számára!:-)
Delcsik Balázs:
- Szerinted mi lehet egy magyarországi underground banda vagy formáció sikerének fokmér?je?
- Alapvet?en a koncertre látogatók számát lehet venni ebben az esetben, emellett az is sokat elárul mennyire pörög a zenekari merch. A lemezeladást itthon a mi szintünkön nyilván teljesen el lehet felejteni, ennek ellenére mindig viszünk magunkkal, és 1-2 év alatt el szoktak kopni, vagy elosztogatjuk a haverjainknak. Külföldön jellemz?bb, hogy veszik a CD-ket, mert olcsón tudjuk adni, egy doboz cigi árából megvan. Bár itthon is annyiba kerül.
Fiatalabb zenész barátaim szokták még mondani, hogy az is számít, hol lépsz fel, meddig jut a zenekar. Szerintem, ha a Dürerben szombaton este tud játszani a zenekar azt meg kell becsülni.
- Hogy látod manapság a klubéletet, Pesten és vidéken? Mik azok a tényez?k, amiket fontosnak tartasz, amikor egy-egy fellépést intézel?
- Szerintem alapvet?en sokkal jobb a helyzet, mint 10-15 éve. A klubok jobban fel vannak szerelve, tisztábbak a helyek, de kánaán nincs. Vidéken azt veszem észre, hogy egyre gyérebb a látogatottság. Pénze sincs mostanában senkinek minden bulira lemenni, f?leg, hogy minden hétvégére jut 12 metálbanda. El kell dönteni, mi a fontosabb. Ugyanakkor ijeszt?nek találom, hogy egy megyeszékhely nagyságú városban nincs lent standard 200 ember a koncerteken. Be kell látni, mostanában nem megy annyira, mint régen. Óriási bajban van a m?faj, semmilyen támogatottságot nem kap a mainstream médiától, nagyon kevés embert mozgat meg.
- Mennyire zavar titeket a mostanság felt?nt, mindenféle core-m?fajok térhódítása, egyáltalán hogy viszonyultok az ilyesféle divathullámhoz?
- Ezek a hullámok mindig is megvoltak, régen a numetal volt, utána jött a metalcore, a deathcore, djent. Én szeretem, amikor fejl?dik egy m?faj, amíg sok zenekar kurvát nem csinál bel?le, és a végtelenségig kihajtják bel?le pont azt, ami semmi értéket nem ad hozzá és lebutítja. Mindemellett nekem is megvannak ezekb?l a m?fajokból a kedvenceim, amik a mai napig képesek letépni az arcom. Alapvet?en távol állok (legalábbis szeretem azt hinni) az olyan felfogástól, hogy „az, amit én hallgatok, az a király, amit meg te hallgatsz, az meg szar”. Amúgy minden m?fajnak megvannak a maguk nagy megmondói, meg a bohócai. Nem szeretem, amikor valaki az aktuálisan futó m?faj nagy hozzáért?jének állítja be magát, nagyon érti például a djent-et, de amikor rákérdezel, hogy „haver Messhugah Destroy Erase Improve megvan?” akkor meg áll, mint a f*sz a lakodalomban. Én amellett voltam mindig is, hogy meg kell hallgatni a lehet? legtöbb lemezt és minden irányzabtól kiemelni a magad kedvenceit, nem árt ha nyitott vagy a különböz? m?fajokra. Persze annyi zenekar fut egyszerre, olyan az információáramlás, hogy én kb. most jutottam el a Volumes-ig. De amit lehet, mindent bepörgetek a kétkazettás magnóba. Természetesen nekem sem tetszik minden stílus, ugyanúgy kivagyok egy csomó zenekartól - régiekt?l, újaktól -, de hát le kell ülni és meg kell próbálni.
- Ha egy kedvencedet kellene ajánlani az olvasóknak, mi lenne az, és miért érdemes meghallgatniuk?
- A jó öreg százdolláros kérdés! Megpróbálok gyorsan dönteni. Mondok kett?t:
Slayer – Reign In Blood. 1986, a m?faj csúcsa. S?t a világ legjobb zenekarának legjobb lemeze. Iszonyat mennyi energiát pumpáltak bele. A szövegek már sokkal kifinomultabbak, a tempó és a riffek meg verhetetlenek. Ha valaki el akar menni a végs?kig a metálon belül, kezdje itt, úgyis ide fog visszatérni.
Neurosis – Times Of Grace : Egyszer olvastam egy interjút velük és abban hangzott el: „ A Neurosis lényege a háború a lelkekért” Mindent elmondtak magukról.
Murphy