Omega Diatribe - Kényszerhelyzet volt, ami jól sült el

Murphy - 2015. július 16. csütörtök, 09:10    

Hogy boldogul manapság egy rétegzenét játszó magyar zenekar? Külföldi muzikális kapcsolatokról, az underground világáról, valamint a befutással járó nehézségekr?l beszélgettem az extreme groove metal zenekar két tagjával.

Reklám:

- Meséljetek röviden az alakulás körülményeir?l, bemutatva a zenekar tagjait, és eddigi életútját.

- Hájer: A zenekart 2008-ban alapítottuk Ákossal (basszusgitáros) és egy barátunkkal Nagy Jeromossal (dobos), aki 2010-ben kiszállt és az ? helyére érkezett Metzger Dávid. A második gitár posztra a Stopyt-ból ismert Császár Attila 'Csosz' érkezett 2010-ben. A megfelel? torkot pedig 2011-ben találtuk meg Schrottner Tamás barátunk segítségével, hiszen ? mutatta be nekünk a szekszárdi zsiványt. Ezzel a formációval készült el az 'Iapetus' c. bemutatkozó nagylemezünk 2013 Októberében. Számos koncert után, Dávid úgy döntött, hogy más dolgokra szeretné összpontosítani az energiáit, így 2014 tavaszán kiszállt a zenekarból. Durván fél év intenzív doboskeresgélés után hozott össze minket az élet Kiss Tamással, aki azóta oszlopos tagja a zenekarnak. Eddig két kiadóval voltunk szerz?désben, a francia La Bam. Prod-dal, az ausztrál Twin Peak Records-szal és jelenleg az amerikai Independent Ear Records-szal áll szerz?désben a zenekar.

Omega Diatribe

- Hogyan írnátok le a zenétek annak, aki még esetleg nem hallotta?  milyen gyökerekb?l táplálkoztok, mely bandák (vagy zenészek) voltak rátok nagy hatással?

- Ákos: Az Omega Diatribe egy extreme groove metal zenekar. Extreme, mert széls?séges, azaz poliritmikus módon jeleníti meg az agyunkban a környezeti-, valamint társadalmi hatások által felgyülemlett elektromos kisülések visszhangját. Groove-os, mert ha ráéreztél tudsz rá bólogatni is. Egy súlyos, lehangolt tördelt ritmusokkal és ?rbéli lead-ekkel megspékelt kemény zenét kell elképzelni, ami rengeteg érzelmet tartalmaz.
F?ként a ’90-es évek klasszikus (Slipknot, Machine Head, Korn, Sepultura, stb.) albumai hatása alatt vagyunk, ezek a zenekarok adták a legnagyobb inspirációt egyáltalán ahhoz, hogy komolyan zenélni kezdjünk. Aztán persze jött a Meshuggah, Tool, akik számomra már egy sokkal érettebb dolgot képviselnek. Mindezek mellett hatalmas rajongói vagyunk az elektronikus zenének is, amik közül a legnagyobb kedvencek az Ott, Shpongle, Skynet..
Hogy kicsit személyeskedjek is, én a legtöbb technikát, amiket használok a zenénkben a Mudvayne basszerosától (Ryan Martinie) lestem el anno, brutális amit az els? lemezen m?velt az az ember. Illetve mostanában Evan Brewer által bemutatott technikákat gyakorlok.

- Hájer: Így van a mai napig a ’90-es évek metál zenéit hallgatjuk nap mint nap. Kevés új hangzóanyag van ami igazán meg fog, inkább a kevésbé ismert zenekarokban szoktam örömöm lelni mostanság.

A zenekar, ami teljes mértékben magával húzott engem az a Slipknot volt úgy 15 éve…. Totális fanatizmus él a mai napig az els? két lemez iránt, minden egyes másodperce  maga a gyönyör az én fülemnek. Gitárosok terén Jimi Hendrix, Dimebag Darrell és a fentebb említett zenekar gitár duója Mick Thomson/Jim Root volt rám nagy hatással. Hendrix a mentalitást, Dimebag az ?szinte zenélés mivoltát, a Knot páros pedig a játéktechnikát jelenti számomra.

- 2013-ban jelent meg a debütáló anyagotok Iapetus címmel, de a zenekari neveteket is egy elég tudományos-fantasztikus koncepcióval láttatok el - honnét jött ez az egész ötlet? egyébként sci-fi rajongók vagytok? hisztek a földönkívüliek létezésében, és esetlegesen a kapcsolatfelvételben?

- Ákos: Igazából mi sem terveztük el?re ezt a sci-fis dolgot a banda köré. A névválasztás sosem egyszer? egy zenekar kezdetekor, – nálunk is 5 ember ízlésének kellett megfeleljen – így nagyon sokáig nem is volt nevünk. Aztán mikor már ott tartottunk, hogy sürg?sen kell a név, akkor Geri el?állt egy ötlettel, ami nagyjából mindenkinek tetszett, ez volt az ’Omega Directive’, de ez a közismert Star Trek sorozatból jött, szóval valamit változtatni akartunk rajta. Azt hiszem, utána Kaffer (ex dobosunk) dobta hozzá a Diatribe szót, aztán én nem sokkal kés?bb kitaláltam egy kis történetet hozzá, hogy akkor legyen már valami jelentése is.
Persze ett?l függetlenül is mindannyian kedveljük az idegenekkel kapcsolatos témát. S?t én azt gondolom, hogy aki azt hiszi, hogy csak ezen a bolygón létezik értelmes élet az konkrétan teljesen hülye és jobban teszi, ha gyorsan véget vet az életének és hagyja magát továbbfejl?dni, haha..
Na de viccet félretéve, azóta velünk van ez a kis történet és mivel elég közel áll a világnézetünkhöz, folyamatosan éreztetjük ezt a fajta nyitottságot a zenekar atmoszférájában és mondanivalójában.

- Milyen reakciókat kaptatok a közönségt?l, illetve a szakmától, mennyire jön be nekik az a fajta muzsika, amit csináltok? mik a leggyakrabban elhangzó pozitív ill. negatív jelz?k?

- Ákos: Azt kell mondjam abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy eddig szinte csak pozitív visszajelzéseket, meg értelmes kritikákat kaptunk mindkét oldalról. Tisztában vagyunk azzal, hogy ez a vonal amit képviselünk a metál zenén belül is elég széls?ségesnek számít, így általában nem lep?dünk meg az emberek reakcióján. Azt már többször megkaptuk például, hogy túl tömény a zene, meg legyenek énekl?s meg dallamosabb témák, hogy tudjon mibe kapaszkodni a hallgatóság. Szóval a következ? anyaghoz már fel is kértük a Hooligans producerét, hogy segítsen ebben… Nem tényleg, erre nem tudok mást mondani, f?leg mikor ezt egy szakmabelit?l kapjuk. Amit képviselünk annak pont az a szépsége, hogy nem is biztos, hogy els? hallásra megérti az ember a témákat, hanem szépen lassan hallgatásról-hallgatásra felépül minden kis részlet. Olyan mint valami jó bor, ki lehet élvezni minden egyes cseppjét és a végletekig el lehet benne merülni mire igazán mindent megtud róla az ember.. (és akkor még a dalszövegekig el sem jutottam). Számomra legalábbis ez ennek a fajta zenének a szépsége. Mindenkinek sosem fog tetszeni és ez így is van rendjén. Tudjuk milyen irányba szeretnénk továbbhaladni, fejl?dni és az továbbra sem lesz könnyedén fogyasztható. Ami még nagyon brutális és tök jó érzés, hogy vannak már hardcore Omega Diatribe rajongóink is világszerte. A legnagyobb respect nekik!

- Közhely, de ami régebben a metal-, vagy death-core volt, az manapság a djent. ti hogy ítélitek meg a m?fajt, egyáltalán mi az oka annak, hogy most ennyire el?térbe került, pedig anno a Meshuggah óta ott volt a zenében?

- Hájer: Várható volt, hogy a metalcore hullám lecsengésével kell majd valami új sz?kgatyás divat a fiataloknak. Számomra a "djent" inkább egy valamiféle hibrid a metalcore-nak és a lehangolt, poliritmikus m?fajnak. Személy szerint a Meshuggah-t sosem soroltam ehhez a m?fajhoz, amennyiben lehet ezt annak nevezni... Attól függetlenül, hogy sokan minket is "djent"-ként kategorizálnak, mi sosem így nevezzük meg a zenénket, hanem inkább extrém groove metal-nak. Ilyen téren régi módi arcok vagyunk, akiknél még a néhány alapstílus él az emlékezetben. De valójában ez nem is érdekel minket, hogy hogyan írják le a zenénket, a lényeg, hogy átjöjjön a hallgatónak, hogy mit szeretnénk közölni. Ha megfogja bármi a zenénkben, akkor fel?lem poszt-szintipop zenekar is lehetünk.

- A Hydrozoan Periods c. dalban való közrem?ködés után idén egy egész kislemezt (Abstract Ritual) készítettetek el az amerikai Kevin Talley-val. hogyan sikerült felvenni vele a kapcsolatot, és egyáltalán miért pont rá esett a választás? terveztek-e esetleg még hozzá hasonló egyéb (vele vagy mással való) külföldi közrem?ködést?

- Hájer: Amikor az 'Iapetus' c. nagylemez megjelenése után néhány hónappal dobos nélkül maradtunk, akkor tudtam, hogy nehéz lesz a pótlás, de azt nem, hogy ennyire... Teltek a hónapok, próbáltuk a jelentkez?ket, de gyakorlatilag eredménytelenül. Nem szerettem volna, ha mi is elt?nünk a süllyeszt?ben, mint sok banda a hazai színtéren. A 'Hydrozoan Periods' dalt már Dáviddal készre gyúrtuk anno a próbateremben, csak felvételre várt. Úgy gondoltam, hogy ez pont kapóra jönne egy kis életjel adásnak addig, míg nem fixálódik a dobos-ügy. Elkezdtem keresgélni az alternatívákat, hogy ki lehetne az az alany aki úgy felüti nekünk ezt a tételt, hogy tátva maradjon a szánk. Kevin Talley létezésér?l már oly régóta tudok és láttam, hogy vállal studio-session munkákat is. Bátorkodtam írni neki egy levelet, körvonalazva, hogy milyen szituációban rekedtünk és mellé csatoltam a dal demo verzját is. Néhány órára jött is a válasz, hogy totál bejön neki a téma, ilyen stílusban amúgy sem remekelt még, így referenciának is jó lehet neki. Így jött, hogy a "hire" díjának a felét ajánlotta be nekünk, amivel szó nélkül éltünk. A dalt úgy tanulta be, hogy épp egy turnén volt a Suffocation-nel (Szeptember 25 Dürer Kert!) és rendes dobszerkón gyakorlatilag csak a sound-check idején volt alkalma gyakorolni. A turné végezetével felütötte nekünk a számot Texas-ban és egy roppant elismer? levelet írt a sávok mellé. Ebben a levélben tért ki arra, hogy miért ne csinálnánk együtt egy teljes lemezt?! Hát ebb?l lett végül az 'Abstract Ritual'.

A jöv?re nézve nem igazán tervezünk kooperálni más "szupersztárokkal", hiszen ez a Kevin Talley-s dolog is csak egy kényszerhelyzet volt, ami végül baromi jól sült el. Most szerencsére minden hangszernek meg van a használója, így csak az új nóták összegyúrása és felvétele van tervben, de ez sem a jöv? hónapban lesz! :) Még b?ven nem csengett le az 'Abstract Ritual' és anno az 'Iapetus'-os dalokat sem tudtuk rendesen megturnéztatni, így most erre fektetjük a legnagyobb hangúlyt!

- Hogy látjátok manapság a metálos klubéletet, pesten és vidéken? mik azok a tényez?k, amiket fontosnak tartotok, amikor egy-egy fellépést szerveztek vagy mások meghívnak titeket? ha külföld felé orientálód(ná)tok, milyen irányba tennétek?

- Ákos:  Pesten elég jó klubok vannak már, csak sokszor azt tapasztaljuk egy-egy helyen, hogy a hangmérnök nincs igazán a helyzet magaslatán. Lassan ott tartunk, hogy már mindenhol játszottunk ahol egy ilyen stílusú zenével underground szinten meg lehet fordulni, ezért már kialakult egy kép bennünk, hogy hol érdemes, mert megkapjuk azt a színvonalat, ami egy ilyen összetett zenéhez elengedhetetlen. Azért mondom az underground szintet, mert van egy pár nagyobb klub ahova még nem sikerült bejutnunk, de rajta vagyunk az ügyön. Biztos, hogy azok egy szintlépést jelentenek majd számunkra. Pl. nemsokára játszunk a Cannibal Corpse el?tt a Barba Negra Track-ben, ami az egyik ilyen hely, amit már nagyon vártunk, hogy kipróbálhassuk. A vidéki klubokkal kapcsolatban nehezebb dolgom van, mert régebbr?l egyáltalán nem volt tapasztalatom velük. Idén szerencsére eljutottunk pár helyre, és vegyesek az érzelmeim. Általában igyekszünk informálódni, hogy hova érdemes ilyen zenével elmenni és úgy szervezkedünk vidékre. De többször volt olyan, hogy hangosítás nélkül pusztán alapokról szóltunk és végeredményében nem sült el rosszul, mert szerencsére megvan a kell? technikánk hozzá, de azért nem célunk az ilyen bulik rendszeresítése. Az az egy biztos, hogy az eddigi legjobb bulinkat Debrecenben toltuk le a Roncsbárban és ez a helynek az érdeme is. Nagyon profi hozzáállás és technika volt amit ott kaptunk. A külföldi terveink pedig most kezdenek majd körvonalazódni, mert most kezd aktuális lenni a dolog és ezzel kapcsolatban tárgyalunk már a kiadónkkal is. Az els? cél az biztos, hogy egy pár állomásos európai kiruccanás lesz, kezdetnek a környez? országokba. Remélem hamarosan többet tudunk mondani err?l is.

- Szerintetek mi lehet egy magyarországi underground banda sikerének fokmér?je? mennyire lehet releváns a bandáról mondjuk a magyar Metal Hammer-ban megjelent cikk vagy egyéb webes rock-metál magazinok írása?

- Ákos: Te vagy a kedvenc újságíróm eddig. Azt gondolom az alap az, hogy jó zenésznek kell lenned. Innent?l kezdve fogsz egy trendi hullámot amit meglovagolsz, plusz esetleg beveszel a zenekarba egy már „ismert” zenészt. Vagy, elkezded azt csinálni, ami a lelkedb?l jön és nem hagyod magad eltántorítani bármilyen akadály is gördüljön eléd. Én a másodikat ajánlom, de ha hamar üzletet akarsz, válaszd az els?t.
Nyilvánvalóan, ha vannak kapcsolataid könnyebben bekerülsz egy-egy magazinhoz. Emiatt az a véleményem, hogy nem feltétlenül csak a legjobb bandákról olvashatok cikkeket, amik ilyen okból kifolyólag esetenként, mondjuk egy lemezkritikát vizsgálva, túlzottan pozitívak is lehetnek. Viszont amíg az underground managerek inkább az ’easy money’-ra mennek (pl. tribute zenekarok), mert azzal fél év után már keres, egy esetleges jó formációba pedig lehet egy két év munkáját is bele kéne ölni, hogy ugyanazt elérje, addig nem nagyon lesz változás. Szerencsére azt tapasztalom, hogy az igazán elszánt és fasza zenét játszó bandák kezdik megtalálni a kiskapukat, mint pl. a közösségi oldalak, ahol saját er?b?l is egy tisztességes közönséget lehet építeni id?vel. Ha elértél egy szintet, utána meg már valamivel könnyebben rád találnak az emberek és egyszer?bb bekerülni a magazinokba is. Tényleg rengeteg id?t és munkát kell beleölni és sokszor kell csalódni hozzá, de ha elég üt?s amit csinál az ember és megvan a kell? kitartás, akkor egy id? után fel fognak rá figyelni.

- Megfordult-e már a fejetekben külföldi tehetségkutatóra vagy fesztiválos el?zenekari pozícióra való jelentkezés? ha úgy adódna, képesek lennétek-e mindent feladni, egy külföldi befutás esélyeit illet?en?

- Hájer: Idén részt vettünk a Wacken Metal Battle tehetségkutatón, ahol sikerült egy 100.000 Ft-s stúdióid? nyereményt besöpörnünk. Roppant jó hangulatban zajlott az esemény és kiváló bandákkal oszthattunk meg a színpadot, de ennek ellenére nem tervezzük a jöv?ben a tehetségkutatókra való jelentkezést. A másik kérdésedre pedig azt tudom mondani, hogy a kezdetekt?l fogva olyan embereket szerettünk volna magunk mellett tudni Ákossal, akikr?l tudjuk, hogy javarészt bármikor, bármir?l képesek lemondani, ha lépni kell...Az elmúlt 7 év alatt kiestek az ilyen téren gyenge láncszemek és szerencsére most egy olyan ötös van terítéken akikr?l tudom, hogy nagy dolgokat tudnának hátrahagyni a zenekar jöv?je érdekében.

- Szerintetek mennyire fontosak egy zenekarnál a fellépéssel járó küls?ségek (gondolok itt konkrét fellép? ruha, fényjáték, esetleges díszlet vagy egyéb kellékek) vagy sokkal ?szintébb, ha simán minden adalék nélkül csak a zenére koncentrál az együttes?

- Hájer: Mi annak a híve vagyunk, hogy a lehet? legmagasabb szinten adjuk vissza a közönségnek azt amit m?velünk, minden küls? hatásvadászat nélkül, hiszen elég csúnyák vagyunk már így is! :)

- Ákos: Én nagy rajongója vagyok egyébként a vizuálnak, szóval id?vel mindenképp szeretnék játszani ilyesmivel is. Egyel?re a pénzügyi kereteinken belül más dolgokra összpontosítunk, de mindennek eljön az ideje. Persze a zenekar profiljába ill? dolgot kell elképzelni.

- Milyen terveitek vannak az év hátralév? részére? hol láthat benneteket a közönség legközelebb?

- Hájer: Legközelebb a Rockmaraton Fesztiválon leszünk láthatóak, mégpedig Július 15-én (szerdán) a HammerWorld színpadon 21:20-tól!

Aztán a fesztivál vége után pár nappal a Cannibal Corpse el?tt fogjuk izzítani a színpadot Július 22-én, a Barba Negra Track-ben.

Ezután mindössze 3 bulink lesz az 'Abstract Ritual' turné keretein belül, mégpedig Augusztus 8-án az V. Tattoo The Sun Fesztiválon játszunk a a Dürer kert nagytermében, a nyírbátori DeatChrew Fesztiválon Augusztus 14-én és végül az Oceano/Make Them Suffer zenekarok el?tt fogjuk megcsinálni a hanulatot a KVLT-ban Augusztus 30-án. Aki nem jut el a felsorolt eseményekre (szégyen szemre :)), ne csüggedjen, hiszen ?szt?l indul a közös turnénk a Room Of The Mad Robots-szal és az Angertea-vel.

Emellett még van egy kis meglepetés a tarsolyunkban, amit az amerikai 'Independent Ear Records' kiadónknak köszönhetünk, de err?l majd csak kés?bb szeretnénk b?vebben beszélni.

- Ha egyik (kevésbé ismert) kedvenceteket kellene ajánlani az Olvasóknak, mi lenne az, és miért érdemes meghallgatniuk?

- Hájer: Hallgassatok Angertea-t, Kill With Hate-et és Room of The Mad Robots-ot, mert ?szinték és jók!

- Ákos: Anderson Pose - régi barátaim és nagyon tehetségesek.


Murphy



Címkék: Omega Diatribe
Szólj hozzá a cikkhez