P. Mobil – Mobileum
Ha egy népszer?, rendszeresen koncertez? zenekar 11 éven át nem ad ki új számokat tartalmazó albumot, felmerülhet a csapattal szemben az a vád, hogy már csak a régi sikereib?l akar megélni, még akkor is, ha esetünkben az ország egyik legpatinásabb rockegyüttesér?l beszélünk.
Reklám:
Mert bizony az immár negyven éve – el?ször Gesarol, majd P. Mobil néven – m?köd? csapat az 1998-as Kutyából szalonna cím? lemez óta nem jelentkezett friss nótákkal, és ezalatt a 11 esztend? alatt nemcsak a világban, de zenekarban is komoly változások történtek.
Tagok jöttek-mentek – akit ez érdekel, utánanézhet a zenekar honlapján - ám a legszembet?n?bb, hogy a csapat – miután 2007-ben megváltak Rudán Joetól - ismét énekest cserélt. Baranyi László személyében egy huszonéves fiatalember állt a mikrofon mögé, akinek nem kis feladattal kellett megbirkóznia, hisz azon a poszton eddig kiváló énekesek fordultak meg. (Annyira ismertek, hogy talán fel sem kéne sorolni ?ket, de azért megteszem: Vikidál Gyula, Tunyogi Péter, Rudán Joe) Baranyi azonban, ahogy azt a lemez is bizonyítja, nagyszer?en megbirkózik a nehéz örökséggel; képes egyszerre hozni a Tunyogira jellemz? magas hangokat és Vikidál, valamint Rudán rockos orgánumát.
Szerencsére az ének legalább valamennyire tisztán és életer?sen szól az albumon, nem úgy, mint a hangszerek. A lemeznek ugyanis komoly gyengéje a hangzás, amely egyáltalán nem 21. századi; a dobok olyanok, mintha a terem másik végéb?l vették volna fel, a gitárok er?tlenek, egyáltalán nem harapnak, olyan az egész, mintha egy kilencvenes évek közepén készült, másolt kazettát hallgatnék, ami azért nagy kár, mert amúgy kiváló számokat tartalmazó anyagról beszélhetünk.
Rögtön a nyitó dal, a Fegyvert veszek, magával ragadja az embert. Pörg?s, hard rockos nóta ez, melynek könnyen énekelhet? refrénje és remekbeszabott szólója okán valószín?leg az együttes népszer?bb koncertdarabjai közé kerül. Ugyanúgy, ahogy a következ? tétel, a Hol voltál King Kong?, melyet már hallottam is a P. Mobiltól koncerten. A nóta mind dallamában, mind hangszerelésében a Babócsai néni album darabjaira emlékeztet, csak az aktuális 2001. szeptember 11. eseményeivel foglalkozó szöveg döbbenti rá az embert, hogy már nem a kilencvenes évek közepén járunk.
A következ? két dal, az Istennel szemben, valamint az Ötven éves férfi egyfajta összegz?-szembenéz? nóta, melyben egy id?söd? férfi meséli el, hová jutott ? és a generációja. Olyan ez a két tétel, mintha a Rocktóber cím? réges-régi Mobil-szerzeményt folytatnák, és azt mesélnék el, milyenné válsz, mikor „elkopik a b?rnadrág, hosszú hajad levágják, elhíznak a rockerek”. (Mondjuk, az érdekes lehet, mikor egy huszonéves srác énekli ezeket a színpadon, de mivel egy ideje nem láttam a Mobilt, nem tudom, részei-e ezek a nóták a koncertprogramnak.) Mindkét számra jellemz? egyébként a lüktet? gitárjáték és a dallamosság, a nóták refrénje már egy-két hallgatás után is megragad az emberben.
Az ötödik dal az album egyik legdrámaibb, ám legszebb része; A két legnehezebb szó ugyanis búcsúzás a csapat korábbi énekesét?l, a tavaly decemberben elhunyt Tunyogi Pétert?l. A szerzemény lassú, fájdalmas blues, olyasféle, amilyet az ember leginkább egy Deák Bill albumom tud elképzelni, igazán lehangolóvá azonban a szövege teszi: az elhunyt síron túli búcsúzkodása szinte könnyeket csal az ember szemébe.
Ezt a tételt egy nemzeti rockos beütés? dal követi, a Keresztfa, mely szövegében éppen a napjainkban egyre inkább jellemz? kirekesztés ellen emel szót, felsorolva szövegében az összes magyarországi kisebbséget, akikkel egy „keresztfát” hordozunk. Az Egészség és térer? egy laza rock&roll dal, lassú, bluesos felvezetéssel, és igencsak mobilos, könnyen megjegyezhet? refrénnel, melyet egy újabb gyors szám követ, a Benzinkút. Ez a dal, melyben én kis Motörhead hatást érzek, igazi motoros R&R, mely a turnézás „nehézségeit” ecseteli.
A kilencedik szám, A zenekar játszott, egy nosztalgikus tétel, mely hangszerelésében és szövegében (s?t, mint ahogy azt már kifejtettem, sajnos hangzásában) is a nyolcvanas évekbe röpít minket, amikor „Brezsnyev és Honegger smárolt”, hogy aztán az utolsó nótával a Móóóbillal egyenest a hetvenes években landoljunk. A dal érdekessége, hogy itt nem a zenekar énekeltette meg a közönséget, hanem épp fordítva, a közönség a zenekart; a nóta ugyanis a zenekar rajongóinak hagyományos bekiabálásaira épül. („Móóóóóbil, móóóóóbil, stb.)
Az album hivatalos részének ezzel vége is, már csak három bónuszdal van hátra. Az els? Kaszárnya, kaszárnya cím? népdal feldolgozása hagyományos bluesként. A második ráadás Az anyaszív, mely egy ófrancia népdal újragondolása egy szál gitárral; hangszerelése és dallamvilága engemet leginkább a hatvanas évek végi polbeat dalokra emlékeztet. Az album záródarabja pedig egy újabb feldolgozás, de ezúttal saját anyaghoz nyúlt a csapat; az Embered voltam cím? lírai szerzemény akusztikus változata ez, amely egyben újabb emlékezés Tugyogi Péterre, hisz ezt a dalt az ? remek hangjával ismerhettük meg.
Összegzésként megállapítható tehát, hogy érdemes volt 11 évet várni az új P. Mobil lemezre, mert a csapat kiváló anyagot tett az asztalra, és remélhet?leg rövidebb id?n belül érkezik a folytatás. Ha pedig az is ilyen színvonalú lesz, akkor még sokáig fog zengeni a P. Mobil koncertjei el?tt „A hajsza, a gálya, a f?nix éjszakája”
Csikai
Szólj hozzá a cikkhez
Friss zenei hírek
01.18. |
01.16. |
01.13. |
01.12. |
01.11. |
Hasonló cikkek
Cimkefelh?
Budapest, Campus Fesztivál, Casketgarden, Csorna, Cyparis, Dalriada, Decaying Incest, dobost keres, Edge Records, Empty Graves, fesztivál, Fish!, gitáros, HangSúly, Hegyalja Fesztivál, III. M?szak, ingyen letölthet?, KoRn, MetalWar Fest, Neokhrome, nyeremény, Óriás zenekar, Papp László Sportaréna, Prosectura, Rollin Wallowin, Schrott Péter, Singer, Slipknot, tribute, Zúzda Rock Kert